معرفی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی

معرفی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی

امروزه با سرعت گرفتن حرکت به سمت جامعه دانشی، اهمیت اطلاعات و دانش بیش از پیش آشکار شده است. ظهور پسوند دانش برای مفاهیمی مانند جامعه، اقتصاد، توسعه و نظایر آن به خوبی نشان دهنده این است که امروزه دانش و دانایی نقش اساسی در جامعه دارد. در این میان قشری از افراد جامعه که نقش مهمی در حرکت جامعه به دانایی محوری ایفا می‌کنند، متخصصان اطلاعات و دانش‌شناسان هستند. این متخصصان با مطالعه ماهیت اطلاعات و دانش و تدوین مکانیزم‌هایی برای گردآوری، سازماندهی، اشاعه و مدیریت آن زمینه را برای پویایی جریان دانش در جامعه (اعم از سازمان ها و کل جامعه) فراهم می‌سازند. از این رو رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی به عنوان رشته‌ای که ماهیت و کاربردهای اطلاعات را مطالعه می‌کند یکی از مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی به حساب می‌آید. در حال حاضر رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد با گرایش «مدیریت اطلاعات» و «مدیریت کتابخانه‌های دیجیتال» و دکتری با گرایش «بازیابی اطلاعات و دانش» در دانشگاه فردوسی مشهد تدریس می‌شود.

فارغ‌التحصیلان این رشته علاوه بر کتابخانه‌های آموزشی، عمومی، دانشگاهی و تخصصی در مراکز پژوهشی وسازمان‌های دولتی و غیردولتی، مراکز آرشیو و اطلاع‌رسانی (اعم از آرشیو فیلم، عکس، نقشه، پوستر، اسلاید، ویدیو، نوار صدا، صفحه واسناد و مدارک و)، مراکز اسناد و مدارک و موزه‌ها می‌توانند در حوزه اطلاع‌رسانی، طراحی وب سایتها و وبلاگ‌ها مشغول به کار شوند.

مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی دروس به سه بخش، پایه، تخصصی اجباری، تخصصی اختیاری تقسیم شده است . دروس پایه 38 واحد، تخصصی اجباری 63 واحد و تخصصی اختیاری 10 واحد را در برمی‌گیرد. با توجه به 21 واحد دروس عمومی، تعداد واحدهایی که دانشجو برای فراغت از تحصیل باید بگذراند به 132 واحد بالغ می‌شود.

مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی در گرایش مدیریت اطلاعات تعداد واحدهای درسی دوره 32 واحد و به شرح زیر است:

درس های پایه 10واحد، درس های الزامی 18 واحد و درس های اختیاری 4 واحد می باشد. با توجه به مصوبه جلسه 10/11/1395 تحصیلات تکمیلی گروه برای دانشجویان پذیرفته شده از رشته‌های غیرمرتبط با رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی که وارد رشته می شوند درس های «مدیریت مجموعه‌سازی»، «سازماندهی رایانه‌ای» و «مرجع‌شناسی تخصصی» از مجموعه درس‌های کارشناسی برای ارائه به دانشجویان کارشناسی ارشد به عنوان دروس پیشنیاز در نظر گرفته شده است.

 مقطع دکتری

تعداد واحدهای درسی دوره دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی در گرایش بازیابی اطلاعات و دانش 36 واحد و به شرح زیر است:

درس های پایه 8 واحد، درس‌های تخصصی 6 واحد، درس‌های تخصصی اختیاری 4 واحد و رساله 18 واحد است. علاوه بر درس‌های پایه و تخصصی، دو درس روش‌شناسی تحقیق در بازیابی اطلاعات و دانش و آمار پیشرفته هر کدام به ارزش 2 واحد به عنوان جبرانی در نظر گرفته شده است. همچنین با توجه به مصوبه جلسه مورخ 10/11/1395 تحصیلات تکمیلی گروه برای دانشجویان پذیرفته شده از رشته‌های غیرمرتبط با رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی که وارد رشته می شوند «مدیریت منابع اطلاعاتی»، « سازماندهی مواد - مقدماتی» و «مرجع‌شناسی عمومی-فارسی و غیرفارسی» از مجموعه درس‌های کارشناسی ارشد برای دانشجویان دکتری مورد تصویب قرار گرفت.